Visų reikalas

Informacija

Kampanija „Moterys moterims“

Tai yra trečioji iš trijų projekte „Stop smurtui prieš moteris: nuo sąmoningumo didinimo iki nulinės tolerancijos aukų kaltinimui“ įgyvendintų sąmoningumo didinimo kampanijų.

Trečiąją kampaniją paskyrėme smurtą patyrusių moterų tarpusavio pagalbos temai, nes visame procese pamatėme, kad tai gali būti bene labiausiai tinkamas paramos šaltinis toms, kurios gyvena su smurtaujančiais sutuoktiniais / partneriais. Pasaulio sveikatos organizacijos duomenimis, partnerio smurtą artimoje aplinkoje yra patyrusi bent 1 iš 3 moterų, tačiau joms išdrįsus apie tai prabilti, dalis visuomenės tokią žinią pasitinka kaltinimais – „ką jam pasakei?“, „pati kalta“, atskleidė Žmogaus teisių stebėjimo instituto tyrimas. Siekiant paskatinti moteris prabilti ir ieškoti pagalbos, nebijant galimų išankstinių nuostatų ir neigiamų reakcijų, Lietuvoje pradėjo veikti pirmasis virtualus smurtą patiriančių moterų savitarpio pagalbos forumas MoterysMoterims.lt. Jame smurtą patyrusios moterys gali dalintis asmeninėmis istorijomis ir patirtimis, kaip jos atpažino partnerio smurtą, kaip ištrūko iš tokių santykių, kaip pasikeitė gyvenimas iš jų išėjus, kas padėjo vėl atsistoti ant kojų, suteikti praktinių patarimų, kur kreiptis ir kaip bendrauti su pagalbą teikiančiomis institucijomis arba ką svarbu žinoti apie laikiną gyvenimą krizių centre ir pan. Mintį apie tokio forumo reikalingumą mums pasiūlė viena iš smurtinių santykių išsivadavusi moteris, kuri tokio forumo remiama Didžiojoje Karalystėje pati sėkmingai nutraukė smurtinius santykius ir pradėjo naują gyvenimą.

Kampanijos „Moterys moterims“ pagrindinis motyvas – moterys padedančios moterims. Tai sukurto savipagalbos forumo metafora. Visos kampanijos tonas „įkvepiantis“ – norėjosi, kad po jo liktų jausmas „tu gali“. Tiek toms, kurios patiria smurtą ir nori pasitraukti iš tokių santykių, tiek toms, kurios gali padėti.

Kampanija „Moterys moterims“ vyko 2019 m. vasario mėn. Kampanijos priemonės: TV klipas, lauko reklama, reklama socialiniuose tinkluose, straipsniai žiniasklaidoje. Kampanija buvo dalis  Lietuvos Respublikos Prezidentės Dalios Grybauskaitės inicijuoto judėjimo „Už saugią Lietuvą“. Kampaniją įgyvendino Žmogaus teisių stebėjimo institutas, kartu su Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba ir socialinės reklamos agentūra „Nomoshiti“.

VAIZDO KLIPAS

PLAKATAS

PAPILDOMOS PRIEMONĖS

Kampanijos metu buvo sukurti knygų skirtukai moterims, kurios galimai patiria smurtą savo santykiuose. Padedant knygynams ir bibliotekoms, skirtukai (130 000!) pasiekė moteris visoje Lietuvoje. Už bendradarbiavimą dėkojame:

  • Knygynams „Pegasas“
  • Knygynams „Vaga“
  • Knygynui „Knygos.lt“
  • Anykščių raj. savivaldybės Liudvikos ir Stanislovo Didžiulių viešajai bibliotekai
  • Biržų raj. savivaldybės Jurgio Bielinio viešajai bibliotekai
  • Elektrėnų savivaldybės viešajai bibliotekai
  • Jonavos raj. savivaldybės viešajai bibliotekai
  • Kaišiadorių viešajai bibliotekai
  • Kauno apskrities viešajai bibliotekai
  • Kauno m. savivaldybės Vinco Kudirkos bibliotekai
  • Kėdainių Mikalojaus Daukšos viešajai bibliotekai
  • Klaipėdos apskrities viešajai I. Simonaitytės bibliotekai
  • Klaipėdos miesto savivaldybės Imanuelio Kanto viešajai bibliotekai
  • Klaipėdos universiteto bibliotekai
  • Kretingos M. Valančiaus viešajai bibliotekai
  • Kupiškio rajono savivaldybės viešajai bibliotekai
  • Lietuvos nacionalinei Martyno Mažvydo bibliotekai
  • Neringos savivaldybės Viktoro Miliūno viešajai bibliotekai
  • Palangos savivaldybės viešajai bibliotekai
  • Panevėžio apskrities Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešoji bibliotekai
  • Panevėžio raj. savivaldybės bibliotekai
  • Plungės rajono savivaldybės viešajai bibliotekai
  • Prienų Justino Marcinkevičiaus viešajai bibliotekai
  • Raseinių Marcelijaus Martinaičio viešajai bibliotekai
  • Rokiškio Juozo Keliuočio viešajai bibliotekai
  • Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešajai bibliotekai
  • Švenčionių rajono savivaldybės viešajai bibliotekai
  • Tauragės rajono savivaldybės Birutės Baltrušaitytės viešajai bibliotekai
  • Telšių Karolinos Praniauskaitės viešajai bibliotekai
  • Ukmergės Vlado Šlaito viešajai bibliotekai
  • Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus bibliotekai
  • Vilniaus miesto savivaldybės viešajai bibliotekai
  • Vilkaviškio rajono viešajai bibliotekai
  • Zarasų raj. viešajai bibliotekai

Kampanijų rezultatai

Dvejų metų susitelkimas ir nuoseklus darbas didinant visuomenės sąmoningumą (be kampanijų, taip pat organizavome informuotumo didinimą ir kompetencijų kėlimą pagalbą teikiantiems specialistams, advokacijos veiklas, renginius moterims, žurnalistų informavimą bei žiniasklaidos monitoringą ir kitas veiklas) atnešė apčiuopiamų rezultatų. Smurto formų atpažįstamumą pavyko kai kuriais atvejais gerokai padidinti, o smurtą patyrusių moterų kaltinimą – sumažinti (žr. rezultatų prieš (2017) ir po (2019) projekto veiklų palyginimą). Tam, kad tai pamatuotume, projekto pabaigoje pakartojome reprezentatyvią visuomenės apklausą, papildomai įtraukdami klausimus apie socialinių reklamų pastebėjimą.

Pirmoji visuomenės apklausa: „Lietuvos gyventojų požiūris į smurtą artimoje aplinkoje ir smurtą patyrusias moteris“.

Antroji visuomenės apklausa: „Šalies gyventojų tyrimas dėl smurto prieš moteris“.

Jei norite gauti ar pasidalinti socialinės kampanijos „Moterys moterims“ vaizdo ar radijo klipais, lauko reklamos plakatais, reklaminiais paveikslėliais ar kita kampanijos medžiaga, susisiekite su mumis pagalba@visureikalas.lt